Zorg voor kinderen
Intern begeleider
Het kan zijn dat uw kind niet voldoende profiteert van het onderwijs. De leerkracht raadpleegt dan onze intern begeleider. Zij geeft de leerkracht advies en handvatten om het te verbeteren. Indien dit niet lukt, kan externe hulp worden overwogen. Dit proces vindt altijd plaats in overleg met u als ouder. Op De Reijer zijn twee IB-ers werkzaam. Kirsten den Braven richt zich op de groepen 1-3, Marjon Auceps richt zich op de groepen 4-8.
Protocol Dyslexie
De openbare scholen in Ridderkerk hebben een protocol dyslexie voor kinderen, waarbij een ver-moeden bestaat dat zij dyslectisch zijn. Het protocol is bedoeld als leidraad bij de begeleiding van kinderen met dyslexie. Het doel van het protocol is kinderen te met dyslexie te ondersteunen.
Ouders maken kennis met het protocol en worden zorgvuldig geïnformeerd indien zij een kind heb-ben met ernstige leesproblemen en/of dyslexie. Kinderen met dyslexie hebben vaak ondersteuning nodig bij het lezen. Hiervoor maken we gebruik van Kurzweil.
Kurzweil is een digitaal programma waardoor dyslectische kinderen ondersteund worden en daardoor beter het onderwijsprogramma kunnen volgen. Dyslectische kinderen geven aan dat dit programma bijdraagt tot een snellere ver-werking van hun leesteksten, waardoor zij minder hinder ervaren van hun dyslexie.
Passend onderwijs
Per 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht geworden. Passend Onderwijs betekent dat ieder kind het onderwijs en de ondersteuning krijgt die het nodig heeft. De onderwijsbehoefte van een kind staat centraal.
Dat betekent het volgende:
- Scholen in de regio gaan samenwerken om alle kinderen de beste onderwijsplek te bieden;
- Op school wordt gekeken wat een kind wel kan, het liefst in het reguliere onderwijs;
- Het speciaal onderwijs blijft gewoon bestaan, voor kinderen die het echt nodig hebben.
School heeft zorgplicht
Als in de nieuwe situatie de ouders hun kind aanmelden op De Reijer, dan moeten wij een zo passend mogelijk onderwijsaanbod hier op school bieden. Kunnen wij dit niet, dan zullen wij een andere reguliere school of een speciale school in de regio moeten regelen. Wij hebben hierbij zorgplicht.
De Reijer regelt, indien noodzakelijk, de extra ondersteuning in de groep of op een plek op een andere school of de plaatsing in het speciaal onderwijs. Ouders hoeven dus niet meer zelf een ingewikkelde indicatieprocedure te doorlopen. Het accent verschuift van beperkingen van kinderen naar wat kinderen daadwerkelijk nodig hebben. De onderwijsbehoefte is vanaf nu uitgangspunt.
Ondersteuningsprofiel
Wat mag u van De Reijer verwachten als ouders? De school heeft een schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Hierin geven wij aan welke onderwijsondersteuning we kinderen kunnen bieden. Naast de basisondersteuning dienen wij als school aan te geven in welke specialistische ondersteuning wij kinderen kunnen helpen. Zo is de ene school in het samenwerkingsverband specialist op het gebied van dyslexie en dyscalculie, terwijl een andere school weer meer kan betekenen op het gebied van autisme of gedragsproblemen.
Leraren hebben nascholing gevolgd om met verschillende ondersteuning in de groep om te kunnen gaan. Daardoor krijgen kinderen zoveel mogelijk ondersteuning in hun eigen groep i.p.v. buiten de groep.
Samenwerkingsverband RiBA
Wanneer een kind is aangemeld en wij niet zelf de benodigde ondersteuning kunnen geven, dan is het de verantwoordelijkheid van De Reijer om een andere school te vinden die wel een passend aanbod kan doen. De school doet dit niet alleen, maar krijgt hierbij ondersteuning van het samenwerkingsverband RiBA. In het School Ondersteunings Team(SOT), waarin de ouders, de school, een orthopedagoog en een wijkteammedewerker zitten, wordt gezocht naar de goede ondersteuning.
Wordt er binnen het schoolondersteuningsteam (SOT) geen goede oplossing gevonden, dan kan een beroep gedaan worden op een trajectbegeleider. Deze begeleider heeft de opdracht een passende oplossing te vinden voor kind, ouders en school.
Dit alles betekent dat scholen nauw moeten samenwerken in hun regio. Om deze samenwerking te realiseren is het samenwerkingsverband gevormd. In Nederland zijn 75 samenwerkingsverbanden. Onze school valt binnen het samenwerkingsverband RiBA. Dit omvat alle scholen in Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard ( Rhoon en Poortugaal). Doel van het samenwerkingsverband is het bieden van passend onderwijs voor alle kinderen die in deze regio naar het basisonderwijs gaan.
Ondersteuningsplan
Het samenwerkingsverband RiBA heeft een ondersteuningsplan samengesteld. Daarin staat aangegeven, waarin en op welk niveau het samenwerkingsverband basisondersteuning kan bieden aan kinderen. Daarnaast geeft het plan aan hoe de scholen met elkaar een samenhangend geheel van ondersteuning hebben gecreëerd, hoe de beschikbare geldmiddelen worden verdeeld, hoe verwijzing naar het speciaal onderwijs plaats vindt en hoe ouders worden geïnformeerd.
Centrum voor jeugd en gezin (CJG) en wijkteam
Het samenwerkingsverband RiBA heeft een ondersteuningsplan samengesteld. Daarin staat aangegeven, waarin en op welk niveau het samenwerkingsverband basisondersteuning kan bieden aan kinderen. Daarnaast geeft het plan aan hoe de scholen met elkaar een samenhangend geheel van ondersteuning hebben gecreëerd, hoe de beschikbare geldmiddelen worden verdeeld, hoe verwijzing naar het speciaal onderwijs plaats vindt en hoe ouders worden geïnformeerd.
Sinds 1 januari 2015 is de nieuwe Jeugdwet ingevoerd. De gemeente is verantwoordelijk voor hulp en ondersteuning die ouders, verzorgers en kinderen nodig hebben bij het opvoeden en opgroeien. Er zijn 3 wijkteams; Team Noord, Team Centrum en Team Zuid. De Reijer valt onder Team Noord. De wijkteams hebben twee aandachtsgebieden: ‘jeugd en gezinnen’ én ‘volwassenen’. In de jeugd- en gezinsteams werken jeugd- en gezinscoaches met expertise op het gebied van (school) maatschappelijk werk, jeugd- en opvoedhulp, jeugd ggz , jeugd met een beperking en cliëntondersteuning. De professionals geven advies op maat, bieden begeleiding en/of zorgen dat specialistische hulp wordt ingezet. Samen met de jongere/het gezin wordt een gezinsplan opgesteld, waarin de afspraken staan over de ingezette hulp. De teams werken ook nauw samen met de schoolondersteuningsteams (SOT), huisartsen en andere hulpverleners.