Sociale veiligheid

Gouden weken

De eerste vijf weken na de zomervakantie staan in alle groepen in het teken van de groepsvorming. Wij noemen deze weken De Gouden weken. In kringgesprekken, door boekjes en aan de hand van activiteiten wordt de omgang met elkaar behandeld. Gedurende het schooljaar worden groepsvormende activiteiten wanneer nodig herhaald. Omdat een groot deel van de opvoeding van de kinderen thuis gebeurt, hechten wij veel waarde aan goed contact met de ouders. Aan het begin van het schooljaar organiseren wij kennismakingsgesprekken.

Sociale veiligheid

Sinds augustus 2015 is de nieuwe wet Sociale Veiligheid voor scholen van kracht. Hiermee is de school verantwoordelijk voor een sociaal veilige leeromgeving. Op de Reijer proberen we ten alle tijden preventief te werken. De inzet van de gouden weken en het stimuleren van positief gedrag is voor ons heel belangrijk. Daarnaast werken we met de methode Kwink. Deze methode voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid, is gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Voor alle leerlingen, ouders en medewerkers geldt tevens het beleid sociale veiligheid van OZHW.

Omgangsprotocol

Op De Reijer werken we met een omgangsprotocol. Hierin staat vooral hoe we graag willen dat alle medewerkers, kinderen en ouders met elkaar omgaan. Het omgangsprotocol is in het schooljaar 2021-2022 samen met leerkrachten, ouders en kinderen tot stand gekomen. Het omgangsprotocol heeft ook een routekaart in het geval het toch anders gaat dan we graag zouden willen. In het omgangsprotocol maken we hierin onderscheid tussen pestgedrag en grensoverschrijdend gedrag. In de routekaart geven we aan wat u van de school kunt verwachten in bepaalde situaties. Het omgangsprotocol kunt u vinden op de website van De Reijer.

Pestgedrag

Pestgedrag hoort niet thuis op school; wij zijn hier in de groepen en op school zeer waakzaam op. We hebben zorg voor pestslachtoffers, spreken kinderen die pesten daarop aan en nemen bij herhaling contact op met u als ouder/verzorger. De Reijer hanteert een omgangsprotocol waarin is vastgelegd hoe wij omgaan met elkaar en hoe we omgaan met pesten op school. Belangrijk is dat zowel pesters als gepeste kinderen steun krijgen die zij nodig hebben. De Reijer staat voor de veiligheid op haar school. Er wordt verwacht van ouders, kinderen en leerkrachten dat zij zich altijd gedragen zoals dat van hen verwacht mag worden. Op school is geen plaats voor ongepast gedrag. In het protocol zit een opbouw in maatregelen die op school worden genomen als het gaat om ongepast gedrag. (zie “Schorsing en Verwijdering”)

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

De Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling verplicht beroepskrachten, dus ook onderwijsmedewerkers, om een stappenplan te gebruiken als ze het vermoeden hebben van kindermishandeling (waaronder ook ernstige verwaarlozing valt) en/of huiselijk geweld.

Doel is om passende hulp te bieden aan leerlingen die te maken hebben met een vorm van geweld of mishandeling in de thuissituatie, zodat er een einde komt aan de bedreigende situatie.

Elke medewerker van onze school moet zich aan de meldcode houden. De Intern Begeleider/Zorgcoördinator voert (in samenwerking met de leraar of medewerker) de stappen uit. Voor meer informatie kunt u bij hen terecht. De meldcode is gepubliceerd op onze website op Scholen op de Kaart (link naar eigen scholenwebsite op Scholen op de Kaart).

Leerlingenraad

De kinderen van De Reijer zijn voor ons heel erg belangrijk. Wij willen graag weten wat er leeft on-der de kinderen in de diverse groepen. Hoe kunnen we hun school nog beter maken?

Welke ideeën hebben de kinderen daarvoor? Daartoe werken we met een leerlingenraad op De Reijer. In de leerlingenraad zitten kinderen van groep 5 tot en met 8. Elke groep wordt door 2 kinderen vertegenwoordigd in de leerlingenraad. De leerlingenraad komt per schooljaar 4 keer sa-men met de directeur van de school.