Ons onderwijs

Basisvaarigheden

Onder basisvaardigheden vallen lezen, taal, rekenen, spelling.
Een goed aanbod aan basisvaardigheden zoals taal, rekenen, spelling, technisch – en begrijpend lezen is heel belangrijk. Het zijn vaardigheden die een kind goed moet ontwikkelen om de wereld om zich heen te leren kennen en te begrijpen. Daarnaast ontwikkelen we toekomstgerichte vaardigheden in onze thema’s die vooral betrekking hebben op wereldoriëntatievakken als natuur & techniek, aardrijkskunde en geschiedenis.
Deze vakken geven we volgens het Reijerconcept.

Reijerconcept

Op De Reijer werken we o.a. volgens het Reijerconcept. In deze vorm onderwijs streven we naar betekenisvol onderwijs waarin veel ruimte is voor ontdekken en onderzoeken. Dit houdt in dat ons onderwijs zoveel mogelijk moet aansluiten bij de belangstelling van onze kinderen.
We spelen in op de interesse, nieuwsgierigheid en voorkennis van kinderen in de groep.

In het Reijerconcept werken we volgens bovenstaande stappen in een les of thema.
We werken vanuit vastgestelde doelen en aan onderzoeksvragen die kinderen formuleren naar aanleiding van de lesdoelen of aan onderzoeksvragen vanuit de methode. Deze manier van werken sluit enorm goed aan bij de manier van werken en denken op het voortgezet onderwijs. Vanaf het schooljaar 2022-2023 wordt er in de groepen 4 tot en met 8 gewerkt met een methode, genaamd Blink. Blink helpt de leerkracht de nieuwsgierigheid van kinderen naar het onbekende aan te wakkeren. De verwondering als nieuwe werelden voor je opengaan. De wil om te weten waar je vandaan komt en over grenzen te kijken. Het zijn de redenen waarom kinderen de wereld willen ontdekken. En daarom brengt de leerkracht de onderzoeker in onze leerlingen graag naar boven. De onderzoekscyclus staat in het werken met de methode Blink centraal.

Ontwikkeling in de onderbouw

In de groepen 1-2 wordt gewerkt aan de hand van thema’s. Er wordt in thema’s gewerkt die dicht bij de belevingssfeer van de kinderen liggen. Binnen de thema’s worden o.a. taal-, reken-, lees- en creatieve activiteiten georganiseerd. De activiteiten vormen de doelen van de Leerlijnen Parnassys. Dat “leren” gebeurt in een talige omgeving met veel hoeken (huishoek, leeshoek, themahoek). We streven ernaar de hoeken zo in te richten dat zij het kind als het ware uitdagen tot spelen. Heel belang-rijk vinden wij daarbij dat kleuters de gelegenheid krijgen zich al spelend/ ontdekkend verder te ontwikkelen. De kring is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. In de kring wordt het vertellen en het luisteren naar elkaar gestimuleerd.

Technisch lezen

Na het voorbereidend lezen in de groepen 1-2, starten de kinderen in groep 3 met het aanvankelijk lezen. In groep 3 wordt veel tijd besteed aan het proces van het leren lezen. De kinderen maken in dit leerjaar vaak een heel grote ontwikkeling door op het gebied van technisch lezen. Hebben zij dat onder de knie, dan volgt in de groepen 4 t/m 8 het voortgezet technisch lezen.
Hierin wordt de leestechniek uitgebouwd en leren de kinderen steeds meer complexe woorden. De nadruk ligt hierin op het technisch goed en snel kunnen lezen.
Vanaf schooljaar 2021-2022 werken we voor het voortgezet technisch lezen in de groepen 4-8 met de methode “Karakter”.
Wij maken op school ook gebruik van het digitale programma ‘Bouw’. Dit is een preventief leesprogramma voor risicolezers in groep 2 t/m 4. Wij zetten dit programma in vanaf halverwege groep 2.
Voor de risicolezers vanaf groep 5 werken we vanaf schooljaar 2021-2022 met het programma “Letterster”.

Begrijpend lezen

Op De Reijer maken wij gebruik van een methode voor begrijpend lezen: Nieuwsbegrip. Dit is een methode voor begrijpend lezen en werkt aan de hand van teksten uit de actualiteit. Veel scholen gebruiken Nieuwsbegrip om kinderen te leren hoe ze teksten moeten lezen en leren begrijpen. Begrijpend lezen is heel belangrijk, zowel op school als in het dagelijkse leven.

Taal en spelling

Het onderwijs in de Nederlandse taal omvat taalbeschouwing, spreken, luisteren, stellen en spellen. Om alle aspecten aan bod te laten komen, is gekozen voor een taalmethode als leidraad. De doelen uit de methode vormen de basis voor de taallessen. Taal bieden wij aan via de methode PIT.

Vanaf groep drie werken we aan spelling. In groep 3 volgen we de methode Lijn 3. Vanaf groep 4 maken we gebruik van PIT.

Rekenen

Vanaf de groepen 1-2 wordt op een heel realistische wijze gerekend. De wereld om ons heen biedt zoveel om mee te leren rekenen. Zo leren kleuters de specifieke rekenbegrippen als meer en minder, erbij en eraf, maar ook tellen. In groep 3 start het aanvankelijke rekenen met behulp van een methode, Pluspunt, waarmee vanuit alledaagse rekensituaties de kinderen het optellen en aftrekken, maar ook het schatten wordt bijgebracht.

Eenmaal inzicht hebbend in de getallenrij tot 20, gaan de kinderen in de groepen 4 t/m 8 hun rekenvaardigheden verder ontwikkelen. Uiteindelijk is het belangrijk dat de basisvaardigheden goed worden geautomatiseerd, zodat de kinderen in de hogere groepen goed uit de voeten kunnen met meervoudige bewerkingen. Het kennen van de deeltafels, de tafels van vermenigvuldiging, etc. is erg belangrijk. In de groepen 1 t/m 8 wordt de methode Met Sprongen Vooruit ingezet, als verrijking en verwerking van de lesstof.

Engels

Op De Reijer besteden we in groep één tot en met acht aandacht aan Engels. In de groep 1-4 worden er diverse Engelse activiteiten in de thema’s aangeboden. In de groepen 5-8 worden lessen gegeven uit de methode aan Engels.
Dit doen we met de methode “Take it easy”.

Wereldoriëntatie

Een breed vakgebied waarmee gestart wordt vanaf de eerste dag dat uw vierjarige kleuter de school binnenstapt en dat doorgaat tot en met de laatste schooldag in groep 8.
Wereldoriëntatie kent een aantal deelvakken: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek, aandacht voor maatschappelijke verhoudingen, geestelijke stromingen, sociale redzaamheid, milieu, burgerschap, de actualiteit, etc. Bij al deze vakgebieden gaat het, naast het aanleren van parate kennis (plaatsnamen, jaartallen), vooral om te ontdekken hoe de wereld in elkaar steekt en hoe het één samenhangt met het ander. Deze vakken worden vaak in ons Reijerconcept aangeboden.

Expressie

De Reijer vindt een brede ontwikkeling van kinderen erg belangrijk.
Het ontdekken van eigen talenten en mogelijkheden gaat verder dan taal, rekenen en lezen. Tekenen, handvaardigheid, gym, spel en muziek: een reeks aan activiteiten waar wekelijks tijd voor wordt ingeruimd op school. Soms in aparte lessen, soms in een thema.
Centraal staat het aanbieden en verwerken van materialen en technieken die kinderen in staat stelt zichzelf te ontplooien. Het is belangrijk kinderen kennis te laten maken diverse vormen van expressie en technieken. Het is ons doel om kinderen de kans te geven hun talent te ontdekken op deze gebieden. En hoe mooi zou het zijn als de muzieklessen op school kinderen zo enthousiast maken dat ze graag naar een muziekschool willen om bijvoorbeeld piano te leren spelen?

Bewegingsonderwijs

Onze kinderen krijgen gymles van een vakleerkracht. De kinderen krijgen structureel vanaf groep 3 les van een vakleerkracht. In de groepen 1-2 krijgen de kinderen op De Reijer ook al gymlessen. Dit doen we omdat we het belangrijk vinden dat jonge kinderen in hun motoriekontwikkeling worden gestimuleerd.